Printable versionGoedbye Vietnam, Halo Java
2012-01-11

Hier weer even een verhaal om jullie thuis op de hoogte te brengen van onze reis.
We bevinden ons momenteel in de trein vanuit Jakarta naar Bandung.
Een drie uur durende reis waarin ik even de tijd zal nemen om jullie bij te praten vanaf ons laatste verhaal.

Na de busreis vanuit Mui Nè naar Saigon werden we keurig afgezet in het backpackers gedeelte van Saigon.
En binnen 5 minuten hadden we onzelf al een mooie grote kamer midden in de hoofdstraat gescoord voor een mooi prijsje.
Na ons even te hebben opgefrist zijn  we de straat op gegaan en hebben  we de lokale markt bezocht.
Terug van de markt hebben we een heerlijk kopje lokale koffie gedronken in n rustig tentje. Tijdens onze koffie keek Wil op en zag daar ineens onze Amerikaanse vriend Todd lopen, met wie we in Mui Nè aardig wat tijd hebben doorgebracht. Wat een toeval.
Samen opzoek naar een restaurantje om wat te gaan eten. Nog voordat we daar aankwamen, kwamen we onze andere vrienden tegen uit Mui Nè. En binnen een half uur was de hele groep weer compleet. It's a small world afterall. Na een avond gezellig gedronken te hebben zijn we optijd gaan slapen. De dag erna zouden we namelijk naar de tunnels gaan.

De volgende ochtend werden we vroeg opgehaald om naar de Cuchi Tunnels te gaan. De tunnels bij Cuchi zijn volgens velen de belangrijkste tunnels geweest tijdens de oorlog. Omdat deze dicht bij Saigon waren en de Amerikanen hier vlakbij in de buurt gevestigd waren.
Onze gids vertelde het allemaal goed en erg boeiend. Super gaaf om te zien hoe de Vietcong in de oorlog te werk ging en wat ze allemaal verzonnen om de Amerikanen te slim af te zijn.
Uiteindelijk zelf ook de tunnels nog ingeweest. Fantastisch. Maar kreeg het er wel benauwd van. Te bedenken dat je in de oorlog soms wel 10 meter onder de grond zat en dan door een tunnel van nog gaan 70 bij 40 cm moest kruipen zonder licht en soms met slangen erin. Gelukkig hebben ze dat tegenwoordig wel wat verbeterd en waren er keurige verlichting.
Desalniettemin was het aardig inspannend. Maar wat een ervaring.
De dag nog afgesloten door met een M30 op de schietbaan te schieten.

De dag erna lekker rustig aan gedaan en een beetje rondgeslenterd door Hanoi. Genoten van het lekkere goedkope eten en de biertjes.

De volgende ochtend zijn we uitgechecked, hebben we een motorbike gehuurd en zijn we vanuit Saigon naar het zuiden gereden.
Het verkeer in Saigon is nogal chaotisch, vandaar dat we besloten om op 1 motor te gaan. De ervaring om door Saigon heen te rijden: FANTASTISCH. Alles gaat door, langs en over elkaar heen. Rechts, links inhalen, alles mag. Geweldig.
Eenmaal buiten Saigon werd het wel wat rusiger en het duurde niet lang voor we onze eerste lekkeband hadden.
Gelukkig heb je hier om de 100 meter wel een plekje waar je je band kan laten plakken. Terwijl wij lekker genoten van onze kip met rijst, had een klein binkie onze band binnen no-time geplakt. Totale kosten van eten en band reparatie : $ 9. Geen geld.

Wij weer verder om de motor richting MyTho. Een plaatsje aan de Mekong rivier. Na een trip van 2 uur op de motor kwamen we daar aan en vonden we onszelf een mooi hotel aan de rivier zelf. Top locatie.
We besloten om gelijk een boottochtje te maken over de rivier en over de eiland die in het midden van de rivier liggen. We hadden een prive gids en deze liet ons met haar boot de mooie plekjes zien op de eilanden en we hebben lekker over de rivier gevaren.

De volgende dag zijn we via een mooie omweg weer terug gereden naar Saigon. Omdat er verder onder Saigon niet heel veel meer te zien was.
Eenmaal in Saigon aangekomen weer net als een paar duizende anderen als een gek door het verkeer geraced en terug naar het Hostel.

Onze laatste dag hebben we lekker relaxed doorgebracht en hebben we ervoor gezorgd dat we niet met teveel VNDollars naar Indonesië zouden reizen. Dus alles opgeshopt en gegeten.

De dag erna vlogen we om 4 uur via Kualalumpur naar Jakarta.
Daar kwamen we om 11 uur s avonds aan. Gelukkig hadden we al een hostel opgezocht en hadden deze ook nog een kamer voor ons vrij.
Een gloednieuw hostel gerund door een Ier en Engelsman samen met hun vrouwen. Tot nu zeker het beste hostel waar we hebben gezeten.

De eerste ochtend in Jakarta zijn we vroeg opgestaan om de stad te verkennen. Een super grote stad met een totaal ander klimaat dan Vietnam.
Het is hier nog regenseizoen en daarom erg vochtig. Wel weer even wennen.
We hebben onze eerste Tuktuk genomen naar Kota. Een wijk waar nog veel te zien is van de Nederlandse invloeden in Indonesie.
Daar hebben we een echte opoe fiets gehuurd met twee belachelijke hoedjes erbij en hebben we ons zo verplaatst door dit gedeelte van Jakarta.
Super mooi. Overal is duidelijk te zien dat de Nederlanders hier lang hebben rondgehangen. Ook de oude haven van de VOC was mooi om te zien.
Maar het mooiste van alles vonden we nog de mensen, iedereen is hier super vriendelijk en lacht naar je. ( of dat kwam door onze hoedjes)
Na een poos te hebben rondgereden op de fiets zijn we terug gegaan naar ons hostel en hebben we onze eerste echte Indonesische maaltijd gehad. Fantastisch. De lekkerste kip die ik in tijden heb gegeten. En garnalen om van te smullen. Heerlijk hebben we ons helemaal volgegeten voor zo'n €7.

S avonds met de mensen in het hostel gezellig wat gedronken en vanochtend zijn we naar het notionale monument van Jakarta geweest. Een heel mooi museum dat goed uitleg geeft over de hele historie van Indonesie en de rol van de Nederlanders.

Momenteel zitten we in de trein naar Bandung. Een plaats 3 uur van Jakarta.
Zover vinden we het hier fantastisch en denken we ons prima te zullen vermaken de komende 28 dagen.
Er is echter een heel groot nadeel aan dit land;
Omdat er veel moslims zijn en er dus niet veel wordt gedronken is het bier hier nogal duur.
Waar we in Vietnam nog 40 cent betaalde voor 650 cl. kost het hier al €3,50
Dat is even jammer.... Opzoek naar een oplossing.