Printable versionGoodmorning Vietnam
2011-12-22

Click to enlarge
Wereldreisverhaal 4

Zoals jullie al hadden vernomen zijn we uiteindelijk niet naar Hong Kong gegaan ivm met onze one entry visa die we hadden voor China, aangezien Hong Kong anders is dan China.

Dus wij rechtsomkeer en met de trein naar Guangzou. Hier hebben we een hotel genomen en een dag later ons visum aangevraagd voor Vietnam.
Dit proces duurt 4 dagen dus moesten we ons nog even vermaken in Guangzou.

Guangzou is een grote stad, maar redelijk hetzelfde als al de andere grote Chinese steden. Veel grote shopping malls, parken, tempels en veel chineesen.
We besloten om hier lekker rustig aan te doen. En ons budget weer wat rust te geven. Want al die tripjes kosten best wat.
We zijn we nog naar een heel mooi safari park geweest waar ze hele mooie beesten hadden die je in NL niet snel in de dierentuin zal zien.
Vooral de syberische witte tijgers waren mooi om te zien.

Op vrijdag was ons visum klaar en diezelfde avond gingen we nog met de nachttrein naar Nanning. Waar we sochtends om 7 uur aan kwamen en gelukkig al 1,5 uur later in de bus zaten opweg naar Hanoi.
Een busreis van 8 uur.

De busreis verliep soepel, en ook aan de grens ging het redelijk snel.
Eerst China uit stempeltje, en daarna bij de gens van Vietnam je paspoort in leveren (samen met nog zo'n 50 man) en dan duwen en kijken hoelang het duurde voordat ze met jouw paspoort aan de gang gingen.
Al snel hadden we door dat ze van 20 yuan (2,50) in een keer wel snel konden werken.
Voor ons gelukkig niet nodig, en een half uur later stonden we dan in Vietnam.
Meteen was wel al duidelijk het verschil merkbaar tussen China en Vietnam.
Daar waar China het ene naar het andere grote gebouw uit de grond stampt, is Vietnam duidelijk nog wat meer in ontwikkeling.

Rond een uur of 4/5 kwamen we in Hanoi aan.
Aangezien de bus ons ergens langs de weg had gedropt, moesten we nog een taxi Downtown nemen.
Daar een mooi hostel gezocht en ons eerst Vietnamese biertje genuttigd ' Bia Hanoi'. Heer-lijk.
S avond nog even de buurt verkend en redelijk tijd op bed.

De dag erna zijn we Hanoi tevoet gaan verkennen en hebben.
En hebben we n wandelroute gelopen door Hanoi. Erg mooi en zo anders dan China. Ook hebben we onze eerste trip hier geboekt. Een drie daagse trip naar Halong Bay. Schijnt super mooi te zijn. ( zie foto's)
De volgende dag worden we om 8 am opgehaald, dus vanavond rustig aan en optijd naar bed.

S ochtends vroeg opgehaald en na 4 uur in de bus kwame we aan in Halong bay. Daar gingen we met ong. 15 man op onze boot. Een ruime boot met restaurant en dakterras . Op deze boot zouden we ook de nacht doorbrengen. Wil en ik hadden onze private dorm. Prima kamer.

Als eerst kregen we een heerlijke vienamese lunch, waarna we naar een grot gingen op een van de vele eilanden.
Verder stond er nog op t programma van die dag, kajakken, zwemmen, eten en KARAOKE.

Wil en ik zo dapper om met de karaoke af te trappen en zo hopende iedereen daar in mee te krijgen (wij hadden namelijk wel zin in een feestje).
Maar helaas, na nog drie pogingen hebben we het maar opgegeven nadat er vrij weinig mensen bleken zin te hebben in n feestje. Erg jammer.

De dag erna zijn we eerst naar Cat Ba national park gegaan. Daar een berg beklommen om van het prachtige uitzicht te genieten. Met als optie om nog iets hoger te gaan op een roestige toren uit de oorlog. Wil bleef verstandig beneden.
Later kwamen we aan op Monkey Island waar we de dag en nacht zouden doorbrengen. De naam zegt t al, een eiland met apen. Met een groepje van zo'n 12 man bleven we op dit eiland. Erg gezellig. S avonds kampvuur, beetje poolen en biertjes drinken en gezelligheid.
De dag erna vroeg op om vervolgens weer richting Hanoin te gaan.
Op onze weg terug zijn we nog gestopt bij de hospil cave. Een ziekenhuis wat de mensen tijdens de oorlog in een grot hebben gemaakt om zo te kunnen schuilen voor de Amerikaanse bommen. Best slim.

Op dit moment heerlijk op een vietnamees terras aan n lekker biertje en een heerlijk portie echt Vietnamese loempia's, onze verdere trip aan plannen.

Het plan is ontstaan om iets verder naar beneden twee motortjes te kopen en dan op de motor naar Ho Chi Min stad te rijden. Schijnt super gaaf te zijn.
Maar dat horen jullie later wel.