Printable versionGoodbye New Zealand, Aloha Hawaii
2012-01-08

Op 4 januari hebben we Nieuw Zeeland vaarwel gezegd (voorlopig) en zijn we naar Amerika vertrokken. Onze eerste stop was Oahu, Hawaii.
Hoewel we Nieuw Zeeland op 4 januari aan het eind van de middag verlieten, kwamen we ook op 4 januari in Honolulu aan....Om half 9 's ochtends nog wel.
Kortom onze 4 januari heeft 2 dagen geduurd! Wel heel apart. Houd je er eerst rekening mee dat je 12 uur voorloopt op NL ivm contact houden met het thuisfront, loop je
nu in ene 11 uur achter! Eigenlijk zou het nog cooler zijn als je op kerstmis terug in de tijd vliegt....2x kerst. Dat zou niet verkeerd zijn :-).
Anyway. We zijn dus in Hawaii. Terug in de winter maar voor ons is het eigenlijk nog steeds zomer met temperaturen van rond de 25 graden. Ons hoor je niet klagen.
Het zou regenseizoen zijn maar we hebben nog geen regen gehad.

De eerste dag hebben we niet veel gedaan. Hostel gevonden in Waikiki (bekend van tv-serie beachpatrol), naar het strand geweest en wat rondgelopen en ons georienteerd op wat we allemaal konden doen hier. De tweede dag zijn we met het openbaar vervoer naar Pearl Harbor geweest. Je krijgt hier zeker waar voor je geld. Voor 2.5 dollar reis je meer dan een uur met de bus...
Pearl Harbor was erg indrukwekkend. Je hebt er een openluchtmuseum waar van alles en nog wat valt te zien en te lezen mbt de tweede wereld oorlog en de wapens die men gebruikt heeft tijdens verschillende oorlogen, onder andere torpedo's.

We zijn ook met de gratis toer meegegaan. Allereerst hebben we een film gezien dat met name laat zien hoe Amerika in de oorlog verzeilt is geraakt. Daarna zijn we met een boot naar het herdenkingsmonument van de USS Arizona gevaren dat over het wrak van de Arizona heengeplaats is. Dit wrak is het graf van heel wat mariniers die tijdens de aanval op 7 december 1941 omgekomen zijn. Delen van de boot zijn gedeeltelijk boven of net onder water te zien.
In de middag zijn we nog naar chinatown en downtown Honolulu geweest. Niet heel erg bijzonder afgezien van een hoop etenswarenwinkels/markten in chinatown.
Die avond zijn we nog over de boulevard van Waiki gelopen en dat veranderd 's avonds in een hele gezellige boulevard. Overal zijn de winkels nog open, vele eettentjes en een hoop straatartiesten. Overal langs de boulevard zijn er fakkels aangestoken. Heel sfeervol allemaal. Wel heel toeristisch.

Vrijdags 6 janauri hadden we een Harley Davidson gehuurd voor een dagje (een droom die uitkomt voor Tom :-)), en hiermee het hele eiland rondgereden. Hier waren we wel een dagje zoet mee. Onderweg zijn we nog bij een waterval gestopt die we wilden bekijken. Alleen waren we wel 2.5 uur bezig om de waterval te zien en weer terug te lopen. Maar het was wel de moeite waard. Vooral de weg ernaar toe. Het was echt een jungle pad, een en al modder, door de jungle. Veel glibberen en glijden dus. En dan zie je ook mensen op flipflops lopen! Niet de makkelijkste manier. Nadat we weer terug waren bij de motor, hadden we nog een heel stuk te gaan en nog iets minder dan 3 uur over. Flink doorrijden dus. Nu rijdt het niet heel erg snel door op de wegen van het eiland en daarnaast kwamen we ook nog eens in de file terecht! File? Ja file! Voor het eerst sinds we NL verlaten hebben, hadden we weer file. Nou, dat hadden we niet gemist! Nu was het ook niet echt mogelijk om je er met de motor tussendoor te manouvreren, dus we hebben het "rustig" afgewacht. Ondertussen op het klokje kijkend of het nog geen 5 uur was. Uiteindelijk om kwart over vijf terug bij de verhuurder. Oeps...vergeten te tanken. Gelukkig was dit geen probleem en kon Tom alsnog gaan tanken zonder dat er extra kosten werden gerekend. Al met al was het een leuk maar enerverend dagje met heel veel nieuwe indrukken. Een ding is zeker: zodra je Honolulu en Waikiki uitbent zie je het echte eiland en dat is zeker de moeite waard.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen, gesurfd en gerelaxed op het strand. Omdat we besloten hadden nog een dagje langer in het hostel te blijven, moesten we van kamer wisselen. No problem. Alleen was er toen we onze spullen versleepten, maar 1 bed zichtbaar vrij. Later bleek er iemand stiekem gratis overnacht te hebben. Vanwege het ongemak mochten we het surfboord van het hostel gratis meenemen:-). Top!
Het opstaan en blijven staan op het surfbord gaat ons nu beiden goed af, alleen het pakken van de golf is vrij lastig. We hadden geen super groot boord waardoor het peddelen een stuk lastiger was en we vaak niet genoeg vaart hadden en daardoor te laat waren voor de golf:-(. Maar het was wel heel leuk en leerzaam. Toch meer push-ups doen;D. Overigens zie je bij Waikiki heel veel surfers in het water. Zowel beginnend als gevorderd. De golven zijn hier niet te hoog maar wel vrij regelmatig
en ze breken ook heel mooi.

Voorzover onze ervaringen op Oahu.
Vandaag, op zondagochtend 8 januari, om 8.42 zijn we naar The Big Island gevlogen. Voor de niet-kenners: ook dit is Hawaii maar een ander eiland. The Big Island staat vooral bekend om zijn actieve vulkanen. We hebben een auto gehuurd en 3 dagen de tijd om het eiland te verkennen. Vandaag zijn we naar het nationaal park gereden en hebben we ons aangesloten bij een groep die met een parkranger een rondje ging lopen. Ik zeg rondje omdat het maar om 2 km ging. Hier hebben we ruim 2 uur overgedaan. Maar geen spijt van gehad. De parkranger vertelde heel leuk en wat hij vertelde was, nog belangrijker, heel interessant en informatief. Hij wist ongelooflijk veel te vertellen over
het vulkanisch gebied, de planten en bomen die er groeien en over alle vulkanische activiteit. In 2008 is er nog een explosieve uitbarsting geweest van de vulkaan en sindsdien is hij actief. In de avond, in het donker, zijn we nogmaals naar de krater teruggegaan en hebben we een oranje gloed vanuit de krater gezien waar zich dus lava bevindt. Overdag zie je alleen maar stoom omhoog komen maar in het donker zie je echt de kleur van de lava in de wolk omhoog komen. Zoiets hadden we nog nooit
gezien! Helaas is de actieve lavastroom die naar zee toestroomde een paar dagen geleden gestopt met stromen:-(. De lava is daar nu verdwenen maar is ondergronds bezig om een nieuwe weg te vinden naar de zee. Dit kan alleen wel een poos duren dus dat zullen we niet meer aanschouwen. Wel zullen we morgen met de auto naar beneden rijden om te zien tot waar de lava gestroomd heeft. Hier schijn je op het lavagesteente te kunnen lopen. Ben benieuwd.

We hebben vandaag ook twee amerikaans lifters opgepikt. Samen zijn we naar een hostel gestaan dat in de Lonely planet stond aangegeven. Van buiten zag het er niet zo mooi uit maar van binnen is het een heel knus hostel. We delen met z'n vieren een kamer, die en goedkoper is dan een dorm en luxer is.

Wat we verder nog op Big Island gedaan en gezien hebben, lezen jullie een volgende keer.

Maloha.
Adventure: Journey around the world
Location, country: Volcano, Hawaii,  United States
Visited: 2969 times
Last edited on: 2012-01-09 07:20:05
Created: 2012-01-09 07:20:05

Comments

miepvandenhoek wrote on January 21st, 2012 at 08:21:42 (UTC) :
LIEVE ANNEKE EN tOM, jullie hebben me even op de site gemist, Ik Ben 2 weken op gr.canaria ge weest,Wilde ook wel eens even een lekker zonntje op mijn huid voelen en dat is gelukt. Heerlijk weer. Aan jullie temperaturen daar kan ik niet tipopen. Maar het was heerlijk. Ik ga op mijn gemak jullie laatste avonturen lezen. gr. en liefs oma