Printable versionNoorder Eiland #1
2011-11-04

Click to enlarge
Nadat we het weekend bij Amy in Sydney door hebben mogen brengen, hebben we, maandagmiddag 31 Oktober 2011, AustraliŽ vaarwel gezegd. Het was nog even spannend of we wel zouden vliegen vanwege de problemen die Qantas op dat moment had waardoor vele vluchten gecancelled waren. Gelukkig ging onze vlucht gewoon door en zetten we maandagavond om 22.00 voor het eerst (althans voor mij dan) voet op Nieuw Zeelandse bodem :-).

Voordat we naar Nieuw Zeeland vlogen hebben we via de e-mail nog contact gehad met Saskia, de zus van Tom. Zij heeft toen voor ons voor dinsdag 1 november, 2 tickets voor de ferry naar Great Barier Island gekocht. Het was dus even doorzetten want om 22.00 kwamen we aan in Auckland en om 5.00 ís ochtends moesten we ons al bij de haven melden ....
Dezelfde avond zijn we naar de haven gegaan en hebben we die nacht op een sofa geslapen :-). We vonden het niet de moeite en sonde van het geld om een hostel te zoeken voor maar een paar uur slapen. We hadden mazzel dat het terras afgeschermd was door plastic waar we net langs konden ťn dat er een zachte bank stond!
We hebben niet veel geslapen zoals je wel begrijpt maar toch wel wat kunnen dommelen. Op een gegeven moment lagen we allebei te slapen toen er een soort nachtwaker langs kwam en ons voorzichtig wakker maakte. Hij zei dat we er eigenlijk niet mochten slapen maar toen we uit legden dat we net van het vliegveld kwamen en om 5.00 met de boot gingen, was het geen probleem:-). De eigenaars zouden toch niet voor zevenen aanwezig zijn.

Rond kwart over 6 ís ochtends vertrok de boot naar Great Barier Island (geen Great Barier Reef;-). Het is met name een vrachtschip dat er heen vaart en ong. 20 passagiers mee kan nemen. De boot zat bijna vol, iets wat in het laagseizoen nauwelijks voorkomt. Het boottripje voer langs allemaal kleine eilanden en langs de kust van Auckland. Tom heeft vooral buiten gezeten en van het uitzicht genoten. Ik heb nog geprobeerd om wat slaap in te halen en tussendoor even een frisse neus gehaald.
Rond half 11 was het dan zover: Na 6 maanden was het een vrolijk weerzien van broer en zus! Eindelijk kunnen zien waar Saskia de afgelopen 3 jaar gewoond heeft en een leven heeft opgebouwd samen met haar vriend Shane.

Ze wonen prachtig. Op een heuvelrug in wild groeiend oerbos en een perfect strand voor de deur om te surfen of te relaxen. Het is wel een beetje primitief wonen want de stroom wordt opgewekt door twee zonnepanelen en voor warm water moet eerst de houtkachel een paar uur opgestookt worden. Drinkwater vangen ze op van het regenwater wat wordt opgeslagen in een reservoir, dus in de droge perioden moeten ze spaarzaam met water omgaan.
Saskia maakt handgemaakte en organische zeep, shampoo en enkele andere producten. Ze heeft ons het hele process laten zien en het ziet er allemaal erg professioneel en leuk uit. Ze verkoopt haar producten op lokale marktjes. Tom heeft een website voor haar gemaakt zodat ze haar producten ook online kan verkopen, zie www.aoteaembrace.co.nz .
Shane werkt indirect voor de gemeente en onderhoudt wandelroutes, picknick plaatsen en verwijderd alle bomen en planten die niet van oorsprong op het eiland groeien. Perfect, want zo komt hij op vele plaatsen en kan hij goed zien waar hij na het werk het beste kan gaan vissen of surfen, want daar is hij gek op.

We hebben een hele leuke week bij Saskia en Shane gehad. Zo had Saskia vaak een heerlijk ontbijtje voor ons klaar in de ochtend en zijn we elke avond uit eten geweest ... er was elke dag wel iets te vieren. Vooral op 2 November uiteraard toen Anneke jarig was en het ook precies 3 jaar geleden is dat Saskia en Shane elkaar hebben leren kennen. Uiteraard heeft Shane Tom mee te vissen genomen en is Anneke met Saskia naar de markt geweest. Met zín allen zijn we wezen surfen in vette mega golven waar we zelfs een beetje bang van werden. Zeker 3 meter hoge muren van water die met flinke snelheid op ons af kwamen denderen, en dan maar hopen dat hij niet precies boven je hoofd brak waardoor je tientallen seconden door een woelende massa werd meegesleurd. Waar we ook kwamen, overal werden we voorgesteld door Saskia die bijna iedereen op het eiland ondertussen wel goed kent.

Na de 5 dagen op het eiland, stond ons een woeste terugreis met de boot te wachten. Het was die ochtend nog mooi weer en we hebben nog heerlijk op de werf gevist. Anneke heeft zelfs haar eerste visjes (makreel) gevangen en zelf de vis van de haak gehaakt en nieuw, vers beet aan de haak gedaan. Helaas sloeg het weer op zee om en hadden we regen en tegenwind waardoor het koud was en de boot flink op en neer ging. Wij hadden uit voorzorg een tabletje genomen maar er waren een hoop mensen ziek aan boord en ook Tom had het een beetje zwaar. Eindelijk na ruim 4 uur varen, voet op vaste bodem!
In Auckland hebben we contact opgenomen met Janet, die Tom nog van vorige reizen kent. Zij heeft vroeger in Schagen gewoont maar is 25 jaar geleden geŽmigreerd. Bij haar hebben we twee nachtjes doorgebracht voordat we verder trokken.

Dinsdag 7 november zijn we begonnen met liften. Nadat we een stuk richting de snelweg gelopen hadden kregen we een lift van een indische vrouwtje aangeboden (we waren nog niet begonnen met liften), en zij heeft ons naar de oprit van de snelweg gebracht. Hiervandaan duurde het even, maar na ong. een half uurtje kregen we een lift richting het vliegveld en deze aardige meneer heeft ons op een hele goede spot afgezet. We stonden er nog maar net of we er was al een stewardes die ons wel een lift wilde geven. Zij heeft ons toen een heel eind op weg gebracht, naar het begin van de Coramandel. De Coramandel is een landtong waar je onder andere Hot Water Beach kunt vinden. Vanaf het begin van de Coramandel hebben we nog twee liften gehad totdat we op de bestemming waren. Die avond om half 11 hebben we bij laagwater een gat gegraven op het strand en ons eigen heet waterbadje gemaakt. Op sommige plekken was het water heel erg heet en kon je ook niet op het zand staan. Diep onder het zand zit namelijk vulkanische activiteit. Het was heerlijk en bijzonder.

De volgende dag wilden we naar een ander strand waar ook een aantal scŤnes van de film Narnia opgenomen zijn. Eerst een paar kilometer gelopen (ondertussen de duim omhoog) naar de kruising. Vlak voor de kruising stopten er drie grote campers voor ons:-). We konden met ze mee maar zij gingen naar Tauranga. Op dit moment hebben we besloten om deze lift te pakken en Cathedral Cove maar even gelaten voor wat het was. Het waren drie Duitse stellen die zonder kinderen 4 weken op vakantie in Nieuw Zeeland waren. Het was een luxe en gezellige rit. Ze hebben ons zelfs een dorpje naast Tauranga, Mt. Manganui afgezet. Hier is ook onlangs een schip dat oliecontainers bevatte, op de kliffen vast gelopen waardoor er een hoop olie gelekt is. Gelukkig was hier niet veel meer van te zien maar ze waren nog druk bezig met opruimen. Het is te hopen dat alles weer weg is als het toeristenseizoen gaat beginnen.

Die avond hadden we met Dot en Graham, een ouder echtpaar dat Tom nog kent van zijn vorige reis, afgesproken. Dit was heel gezellig en op de terugweg gaan we nog een keer bij ze langs.

De volgende dag, donderdags, zijn we met de bus en een stukje liften naar Papamoa Beach gegaan. Hier werden we door Lee (weer een andere vriend van Tom :-) ) opgehaald en zijn we ís avonds in Te Puke aangekomen waar we het weekend bij hem, zijn vriendin en haar familie doorgebracht hebben. De ouders van Charlotte (vriendin van Lee) hebben een kiwiplantage en wonen in een mooi groot huis. We hadden onze eigen badkamer, heerlijk! Verder was er nog een klein zwembad aanwezig, trampoline, 10 paarden, 2 honden, 3 katten, 4 pulletjes, een possum en een mooie boot. Lee heeft daarnaast nog een 4WD.

11 november (is de dag...) dat Tom jarig was! ís Ochtends een heerlijke brownie cake (tnx Lies) voor hem gebakken en lekker ontbijtje voor hem gemaakt. Lee had een dagje vrij genomen van werk en we zijn toen, met de boot op een aanhanger, naar ťťn van de meren van Rotorua (Rotoriti) gereden. We hebben heerlijk op het meer gevaren en gewaterskied, al was het water nog wel behoorlijk koud, zeker zonder wetsuit aan. Maar ... hierna heerlijk opgewarmd in de hotsprings bij het meer :-) dankzij alle thermische activiteit hier op het noorder eiland.
ís Avonds hebben we nog een hapje in Rotorua gegeten en kreeg Tom een kaarsje op zijn toetje.

Zaterdag hebben we niet zoveel gedaan. ís Ochtends heeft Anneke nog paard gereden tussen de kiwibomen samen met een duits meisje dat daar een jaar in huis woont en hier naar de middelbare school gaat. Helaas schrok haar paard van iets en besloot het dwars door de plantage heen waardoor ze moest bukken en zich goed vasthouden. Het paard leek te stoppen maar...toch niet. Het resultaat was een harde omhelzing met de grond. Afgezien van een zere heup/zij en wat schrammen, was alles ok.
ís Middags zijn we naar een waterval geweest. Tom en een broertje van Charlotte zijn nog van de rotsen van de waterval gesprongen, lekker fris!
Die nacht is Tom samen met Lee op possumjacht gegaan. Dit doe je ís nachts met een spotlight lamp. De possums worden tijdelijk verblinkt en dan heb je even de kans om ze te grijpen of achter ze aan te rennen de bush in ... waar ze je dan meestal te slim af zijn. Ze hebben er die nacht 9 gevangen en een stok in hun nekkie gelegd zodat de pels er eenvoudig vanaf geplukt kon worden. Ahhhh, arme diertjes zul je denken ... nou ze hebben er hier 70 miljoen van en ze vormen een grote natuurlijke ramp. Ze zijn ooit geÔmporteert voor de fok maar aangezien ze in New Zealand geen natuurlijke vijanden hebben maar wel een overvloed aan vegetatie en vogel eieren, vermenigvuldigen ze zich enorm. De geplukte pels leverd $150 per kilo op dus dat is een leuke bezigheid die nog geld opleverd ook.

De volgende dag, zondag, gingen we vroeg op. Tom had maar een paar uurtjes geslapen vanwege de possum hunt, maar was klaar wakker want vandaag gingen we met Leeís stoere off-road truck de heuvels in. Voor deze 2 ton wegende bulderende V8 met grote grove banden en snorkel, is geen terrein te ruig, behalve een enkele diepe modderpoel :-). Super dagje met prachtige uitzichten en een hoop gehobbel en modder. Het is moeilijk te beschrijven, bekijk de fotoís maar eens om een goede indruk te krijgen.

Maandag zat alle fun er alweer op en ging Lee gewoon weer te werk. Hij heeft ons afgezet op de hoofdweg naar het zuiden waar we binnen enkele minuten al een lift naar Rotorua kregen.
Hierover echter ... lezen jullie later meer.

Groetjes van Tom & Anna (Annekeís naam in Nieuw Zeeland om het voor hen wat makkelijker te maken ;-) ).
Adventure: Journey around the world
Location, country: Noorder Eiland,  New Zealand
Visited: 2845 times
Last edited on: 2011-11-20 09:58:46
Created: 2011-11-20 09:48:09

Comments

Johannah wrote on May 1st, 2016 at 15:40:49 (UTC) :
Mighty useful. Make no mistake, I apepicrate it.