Printable versionDouble Trouble?
2011-10-12

Een buspas kopen, op de bus stappen en dan bij een tussenstop achtergelaten worden :-( ....
Zo ging ongeveer onze eerste dag met de greyhound bus. Hoe dit avontuur gelopen is lees je verderop. Eerst maar eens bij het begin beginnen.

Nadat Vincent en Aska naar Byron Bay zijn gekomen zijn we de dag erna naar de Gold Coast gereden om aan hun een bezoekje te brengen. Hier zijn we bijna een week gebleven. Vincent woont 50 meter van het strand in een mooi resort met twee zwembaden in Miami, een suburb van de Gold Coast. Jullie begrijpen dat het hier wel prima vertoeven was. Echt een klein paradijsje.

Tom heeft een aantal dagen wat werk gedaan en ik heb een duikcursus gedaan zodat we samen straks een mooie duik kunnen maken :-). De avonden brachten we samen met Vincent en Aska door. Aska is Japans en kan heerlijk koken. Vrijdagavond had Vincent nog wat vrienden uitgenodigd en hebben we Buzz, een quiz op de playstation, gespeeld en velen wedstrijdjes tafeltennis gedaan, want ook die was in het resort aanwezig.

Zaterdagmiddag zijn we met de camper naar Noosa, Sunshine Coast, gereden. Het was nog niet zeker toen we bij Vincent vertrokken, maar in de auto werden we gebeld dat de kanotocht van 3 dagen doorging. Wij erg blij want we hadden hier allebei veel zin in.

Dinsdagochtend om 10.00, nadat we de spullen ingepakt hadden in tonnen en wat uitleg gehad hadden over de tocht, werden wij en nog 4 anderen met al onze campingspullen met een taxiboot (we moesten eerst een groot meer over) bij het beginpunt gedropt. Met behulp van de “kapitein” hebben we onze kano’s te water gelaten en daarna was het: “Succes jongens, Enjoy, en we zien jullie weer over drie dagen”. Daar stonden we dan met onze spullen kano’s. De kano’s volgeladen en op weg naar de camping. Na 1,5 uur rustig kanoën, het was heerlijk weer, kwamen we bij de camping aan. Spullen uitgeladen en daarna zijn we niet eerst de tenten op wezen zetten maar zijn we eerst naar de bbq plaats gelopen. Er zou namelijk nog een daycruise langskomen van hetzelfde bedrijf en restjes worden nog wel eens aan de kanoërs gegeven....Helaas, er bleef alleen wat salade en brood over, maar het smaakte goed. Desondanks wel weer wat leuke contacten opgedaan, onder andere van een ouder echtpaar dat op het Zuidereiland van NZ woont en een mosselbedrijf runt. We zijn welkom om daar langs te komen.

Terug bij de plek ons kamp opgezet, kaart spelletjes gedaan en eten klaargemaakt. Drie duitse jongens die ook mee waren, wisten niet dat er ook een gasstelletje meegegeven zou worden. Zij hebben het hele weekend brood gegeten. Afval moet daar wel goed opgeborgen worden. Er lopen veel beesten rond, waaronder kalkoenen, inquana’s (soort grote hagedissen) en possums. De prullenbak moest dus in de boom gehangen worden en geen eten onbeheerd achterlaten....Dit had niet iedereen goed begrepen. De kalkoen heeft een broodje te pakken gekregen en een muis wat chocolade koekjes :-)

De volgende dag vroeg opgestaan, ontbeten en spullen voor de dagtocht ingepakt. De tenten konden blijven staan want we zouden daar weer terugkomen. Het was 1,5 uur varen naar camping nr. 3 waar de wandeltocht naar de Sanddunes zou beginnen. Een wandeling van 6km heen en 6km terug, over voornamelijk zand. Het was meer dan de moeite waard! Het was onbeschrijvelijk wat we boven zagen. Een hele grote zandvlakte (het leek wel een woestijn) met aan de rand wat bomen en uitzicht over de rivierbedding en de zee. Het klimduin van Schoorl is er niets bij. Nadat we in de grote zandbak gespeeld hadden zijn we na onze lunch weer terug gelopen. Het weer begon wat te betrekken. Na de wandeling nog even in de rivier gezwommen (gelukkig geen Bullsharks gezien) en weer terug gevaren naar onze kamp.

Die avond bleef het niet droog. Bij de bbq plek hadden ze gelukkig overdekte tafels en daar hebben we het onweer afgewacht. Niet alle tenten hebben de test doorstaan (die van ons gelukkig wel), maar wel ervoor gezorgd dat iedereen de nacht droog door kon brengen. Overigens waren de matjes niet zo best. Het waren gewoon aerobicmatjes dus je kon de vloer er wel doorheen voelen. Volgende keer onze eigen matjes maar meenemen.

De derde dag alle spullen weer ingepakt en teruggevaren naar het beginpunt waar de volgende groep klaarstond om de tocht te maken. Al met al was het een hele leuke tocht en zijn we weer een ervaring rijker. De rest van de dag nog in Noosa doorgebracht en de avond op een parkeerplaats bij een mooi uitkijkpunt doorgebracht.

Woensdag 5 oktober, Brisbane.
Afscheid genomen van ons campertje waar we toch ruim 3 weken meer rondgereisd hebben?. Het afscheid valt ons zwaar want nu zijn we weer op de benenwagen en het openbaar vervoer toegewezen waardoor je sommige plekjes niet (makkelijk) kunt bezoeken...

Dezelfde middag samen met Vincent met de trein naar Miami gegaan. Hier nog een paar dagen doorgebracht voordat we definitief afscheid moeten nemen. De 1e keer was Vincent druk bezig met werk en hebben we niet veel kunnen ondernemen. De donderdag hebben Tom en ik gebruikt om uit te zoeken waar we willen gaan WWOOFEN (Willing Working On Organic Farms) en hoe we naar Cairns gaan reizen. Vrijdagmiddag hebben we de kampeerspullen bij elkaar gezocht en vincent heeft een tent en matje gekocht. Vervolgens heeft Vincent ons door twee nationale parken, Springbrook en Lamington, rondgeleid. We hebben mooie watervallen gezien, glowworms in het donker in een grot en een mooie wandeling van 5,5 uur door subtropisch regenwoud gemaakt. De nacht in het tentje was beter dan de twee nachten gedurende de kanotocht. Helaas begon het ’s ochtends te onweren en bleek ons tentje niet meer helemaal waterdicht....Spullen ingepakt, tenten laten staan en de bui in een café afgewacht. Nadat de bui weggetrokken was, tenten nat ingepakt en gestart met de wandeling.

Pfeeww, net op tijd terug. 15 min. Later brak er opnieuw onweer los. Onderweg in een echt dorpscafé een hapje gegeten en in Miami in een drive-trough (ja, die hebben ze hier echt), bier gehaald.

Zondags de dag met z’n vieren in het zwembad en op het strand doorgebracht. Nog even wat gesurfd maar de golven waar minimaal. ’s Avonds nog een rugbywedstrijd gekeken en een hapje gegeten. Dat was ons laatste avondje...

Maandagochtend afscheid genomen van Vincent en Aska en voor het eerst met de Greyhound gereisd. Nou we kunnen jullie vertellen dat onze eerste ervaring met de bus niet de beste is....

“We hebben dus een Greyhound bus Pass waarmee we van Surfers Paradise naar Cairns gaan reizen en onderweg uit- en instappen. Het eerste stuk ging naar Hervey Bay omdat we Fraser Island willen bezoeken. Onderweg was de bus vroeg gearriveerd op een tussenstop in Noosa Junction, dus wij er even uit om wat snacks en drinken te kopen. Komen we terug.... je raad het al ... bus weg! Met daarin all onze spullen, incl. laptop, fotocamera, paspoort etc. etc. ... argggghh !@#$%^&&*

Het was even paniek, maar daarna gelijk actie ondernomen! Bij een travel agent greyhound gebeld (30min in de wacht). Gelukkig konden we diezelfde dag nog met een andere bus naar onze eindbestemming zonder extra kosten. De buschauffeur zou daar onze spullen in een vracht opslag leggen.

Wij de hele middag heerlijk relaxt(?) op het strand gelegen tot de volgende bus zou gaan. Toen de bus aankwam mocht Tom echter niet mee en de buschauffeur was erg onaardig. De reden; Tom had geen schoenen aan want die lagen nog in de vorige bus :-(
Uiteindelijk Anneke met blote voeten in haar schoenen en Tom de sokken aangetrokken. Zelfs dat was niet voldoende en pas na een discussie en telefonisch akkoord van een supervisor mocht Tom mee ... phfff gelukkig.

In Hervey Bay lagen gelukkig onze grote backpacks maar, ... Anneke haar daypack en Tom’s sandalen waren niet aanwezig... grrr. Dus de volgende ochtend vroeg op om gelijk bij het Greyhound office langs te gaan en daar wisten ze van niets en lag er niets bij de lost-and-found. Als advies gaven ze om te wachten op de eerst volgende Greyhound bus, omdat deze wel eens de bus van gister zou kunnen zijn. En ja hoor... dezelfde bus, waar de spullen nog op precies dezelfde plek lagen.
We zijn dus nu weer heeel blij en gaan nooit meer tussentijds de bus uit, want ze vertrekken blijkbaar eerder. “

Vanmiddag, 12-10-2011, stappen we op de bus, en nee we zullen niet meer uitstappen, en reizen we naar Airlie Beach, Whitsunday Islands. We komen hier om half 3 ’s nachts aan en een slaapplek hebben we dan nog niet. Wordt waarschijnlijk het strand. Om 7.00 kunnen we onze tassen bij het hostel afgeven en dan worden we opgepikt door het bedrijf dat de catamarancruise organiseert. Een heerlijk dagje doorbrengen op het water, snorkelen en een barbie (bbq) in het vooruitzicht!

Zondag 16 oktober worden we in Charters Towers door onze WWOOF familie opgehaald en dan gaan we een week op de boerderij werken. In ruil voor een paar uur werk per dag, krijgen we eten en onderdak. We hebben er allebei veel zin en zijn zeer benieuwd naar de werkzaamheden die we gaan doen en wat we allemaal zullen leren.

Benieuwd wat we daar allemaal gaan doen? Check www.lostonearth.net voor het volgende bericht. Jullie kunnen ook je e-mailadres achterlaten en dan worden jullie automatisch op de hoogte gesteld als er een nieuw verhaal geplaatst is.