Printable versionBring it on!
2011-10-30

Click to enlarge
Cairns. Laatste bestemming. Maandagavond om 20.00 gearriveerd. Met een pick-up service naar het hostel gebracht: Gilligans. Hier ga je dus niet heen om te slapen...Hier kwamen we alleen net te laat achter waardoor onze eerste en tweede nacht niet zo best waren. We hadden een 10p. kamer boven de bar/nachtclub, die tot in de vroege uurtjes doorgaat, hetgeen resulteerde in een korte nacht, trillende bedden en een trillende vloer. Woensdagnacht een andere kamer, 8p, die wat rustiger was en minder geluid van de bar liet horen. Iets beter geslapen maar toch besloten om onze laatste twee nachten in Cairns in een ander hostel door te brengen.
Overigens was het geen duur hostel en zat er gratis avondeten bij inbegrepen, wat prima te eten was. Bovendien was de service van de receptie prima en alles werd ook netjes schoon gehouden.

Cairns is trouwens een leuke stad. Heel anders dan Sydney of Brisbane. En anders dan we hadden verwacht. Omringd door bergen, heel mooi. Het is niet groot. Ik denk dat Alkmaar groter is, en het heeft een klein gezellig centrum met een leuke boulevard. Geen strand maar wel een zwembad/lagoon gevuld met zout water waar je in kan zwemmen. ’s Avonds zijn het zwembad en de boulevard verlicht en zie je daar een hoop mensen bbqen en sporten.
De eerste dag in Cairns, dinsdag, hebben we wat activiteiten geregeld en zijn we ’s middags met een huurautootje naar Kuranda gereden. Kuranda is een bergdorpje wat eigenlijk de toegang is van de Aberton Tablelands, een mooi bergebied met tropisch regenwoud. Kuranda had leuke kleine winkeltjes en marktjes en een hele mooie waterval. De waterval stroomde nu niet zo hard maar was desondanks prachtig. Er gaat ook een treintje vanaf Cairns langs de waterval. Waren we daar eerste alleen, toen plotseling met héél veel mensen (japanners voornamelijk) en binnen een paar minuten weer alleen. Kun je toch beter zelf erheen gaan. Heb je veel meer tijd om te genieten!
De volgende dag, woensdag, was een top dag! Met dank aan de stropdassenwinkel! Een client van Tom, een koppel dat zelf twee maanden ervoor in Australië zijn geweest, en waar Tom nog onder weg wat werk voor ze heeft gedaan, had een activiteit voor ons uitgezocht en betaald:-).
We gingen Whitewater Raften op de Tully River :-). Om 6.40 werden we bij het hostel opgehaald om 140km verderop bij de rivier gedropt te worden. Na een instructiefilm in de bus en in de boot en verdeling van de groepen, gingen we met 4 raftboten van start. Tom en ik zaten samen met een jonger en wat ouder engels/australisch koppel en de hoofdgids. De twee andere boten bestonden ook uit een mix van nationaliteiten en er was nog één boot met Japanners en, je raad het waarschijnlijk al: een japanse gids.
Het begon meteen pittig met een paar ‘grade 4’ stroomversnellingen. Voor de duidelijkheid: graad 1 en 2 is voornamelijk dobberen met een wijntje in je hand waarbij er misschien wat wijn over de rand gaat;-). Drie is al heel wat meer actie en vier nóg meer! De graad geeft met name aan dat het gevaarlijk(er) is. Graad 6 is wedstrijd niveau.
We konden dus gelijk alle tekens oefenen die de gids uitgelegd had aan ons en laten zien dat we goed konden samenwerken. Dat samenwerken ging heel goed. In plaats van altijd die mannen die voorop zitten in/op de boot, zaten er nu twee vrouwen (ik en het engelse meisje) voor op de boot:-).
De eerste stroomversnelling werd ook door de fotograaf op de foto gezet en later nog een paar andere stroomversnellingen.
We hebben die dag een hoop plezier gehad! Onze gids kende een paar leuke stroomversnellingen waarbij het niet bij iedere boot even goed gaat. Wij gingen dan eerst en hij parkeerde ons dan zo, dat we alles konden zien gebeuren:-). Zo was er bij één stroomversnelling (de gevaarlijkste, waar ook een dode gevallen is en waar gidsen al klaar staan met touwen om iemand uit het water te vissen) een boot die wat scheef ging.....De gids en twee jongens gingen te water en één van die kerels ging letterlijk met de billen bloot...al hangend aan de rand van de boot:-). Teamgenoten probeerden de jongen die half aan de boot hing, mét zijn zwembroek op zijn knieën, uit het water te heisen. Dit was echt hilarisch om te zien, vooral omdat hij het zelf nog niet gelijk door had....;-D.
Terwijl dit allemaal gebeurde was onze ‘guide’ super snel in de half omgevallen boot gesprongen om ze daar te helpen. Zo snel dat ik het niet eens door had. Dit alles kostte de ‘guide’van de omgevallen boot wel een biertje, voor de redding ;-).
Naast het dobberen in het water bij rustige stukken, ben ik zelf ook twee keer in het water beland. Eén keer bij een rustige stroomversnelling toen ik een hobbel niet verwachtte en één keer doordat het engelse meisje door een liaan wilde kruipen die toen tegen mij aankwam en mij het water in duwde:-(. Oja, en nog door Tom omdat ik hem per ongeluk met de peddel geslagen had, vlakbij zijn oog. Met permissie van de gids heeft hij mij toen in het water geduwd.

We zijn ook met de hele groep twee keer in het water beland, express. De gids wist wel een leuk spelletje....Alle peddels gingen achterin. Eerst moesten ik en het engelse meisje helemaal op het puntje van de boot gaan zitten. Hierna Tom en haar vriend. Zij moesten allebij aan een kant van ons gaan zitten en het andere koppel daar weer naast, allebij aan een kant. Daarna moesten we heel dicht naast elkaar gaan zitten en elkaar omhelzen. Wij dachten echt: “Wat gaan we doen? Wat gaat er gebeuren? Help!”. De gids zat aan de andere kant en begon te peddelen. Hij peddelde van de waterval af en lanceerde ons. Zelf bleef hij natuurlijk wel in de boot zitten. Wat hebben we een lol gehad. De tweede keer zijn we tegen de stroming in gaan peddelen en hebben we de boot express om laten vallen:-).

Tussen het raften door hadden we een bbq-lunch. Lekker broodje hamburger en worst. Hmmm.
Bij elkaar hebben we ong. 12 km geraft. Nu was het niet de eerste keer dat we gingen raften; Spanje en Slovenië gingen eraan vooraf, maar dit was wel veruit de gaafste! Het weer was goed, watertemperatuur was heerlijk (20 graden), leuke gids, leuke groepen en super gave stroomversnellingen en lekker eten! De fotograaf had leuke foto’s gemaakt die we na afloop konden bekijken en bestellen. Dat bestellen hebben we maar achterwege gelaten want de prijzen die ze vragen zijn echt belachelijk! 20 dollar voor 1 foto en voor meerdere foto’s op een usb betaal je voor de eerste usb 100 dollar! De usb’s erna zijn wel goedkoper maar pas bij 7 usb’s betaal je ong.22 dollar pp. Ons te duur dus. Wel heeft het andere stelletje een foto gekocht en die wordt als het goed is nog naar ons toe gemaild. Toch nog een foto:-).

Donderdag was weer een waterdag. Deze keer zijn we naar het Great Barrier Reef gevaren en hebben we daar drie duiken gemaakt. De eerste en tweede op dezelfde plek en de derde duik op een ander stuk van het GBR. De derde duik was gratis:-). De company waar we mee gingen, Tusa, had een splinter nieuwe boot van nog geen 6 maanden oud (T6) met allemaal nieuwe duikspullen. Zelfs warme douches waren aanwezig! Rond half negen vertrokken we uit de haven om rond 10 uur onze eerste duik te maken. De eerste duik hebben wij met gids gemaakt, de tweede en derde duik hebben we met z’n tweeën gedaan. Tussen de tweede en derde duik hadden we een heerlijke lunch met pistoletjes, verse salades en verschillende soorten koud vlees. Naast de lunch was er koffie, thee, koekjes en cake aanwezig. Er wordt goed voor ons gezorgd;-).

Het Great Barrier Reef is echt fantastisch! Zo veel mooier als waar ik mijn duikcursus heb gedaan aan de Gold Coast. Dat stelde niet zo veel voor....Maar dit...! Zo veel mooi vissen, zulke heldere kleuren en heel mooi koraal. Sommige kleuren, blauw en groen bijv., waren zo fel onder water. Het is onbeschrijvelijk. Ik heb ook een schildpad gezien en Tom een kleine haai. We kunnen er wel meer over vertellen maar je moet het echt met eigen ogen gezien hebben om te begrijpen wat we bedoelen.

Vrijdag, onze laatste uitstapje in Australië:-(. Wederom een auto gehuurd voor de hele dag. Dat is toch goedkoper dan voor 2 personen een tour boeken. Om 8.00 vertrokken richting Cape Tribulation. Niet alleen Cape Tribulation is de moeite waard maar ook de route erheen. Genoeg te zien en te doen onderweg. We hebben dan ook meerdere stops gemaakt. Zo zijn we onder andere naar de Mosmann Gorge geweest waar je een poel in de rivier hebt waar je heerlijk in kunt zwemmen en nog kunt genieten van de mooie omgeving. De Captain Cook Highway leidt je langs meerdere strandjes en we zijn ook naar Port Douglas geweest waar je 4 mile beach hebt, 4 mijl strand. Een andere stop was de Daintree river. Hier hebben we met een fluisterboot langs de mangrove gevaren om krokodillen te spotten. We hebben er slechts twee gezien. Eentje van een jaar of 2, nog niet zo groot. En een hele kleine krokodil van ong.8 maanden. Allebei waren ze niet geweldig goed te zien. Dit was wel jammer maar niets aan te doen. Het was toch een leuk en interessant tochtje over de rivier.

De laatste stop van die dag was bij Cape Tribulation: “Where the beach meets the rainforest”. Echt heel erg mooi. Je ziet dat de mangrove/regenwoud letterlijk op het strand uitkomt en bij vloed ook onder water komt te staan. We hebben door het regenwoud en over het strand gelopen. Zwemmen kon niet omdat er zoutwaterkrokodillen in het water kunnen zitten....Bij de strandopgang wordt je ook door een groot bord daarvoor gewaarschuwd.

Zaterdagochtend zijn we terug gevlogen naar Sydney.