Printable versionBreathtaking New Zealand
2012-05-08

Zoals Wijnand al kort verteld heeft in het vorige verhaaltje, zijn we Nieuw Zeeland rondgereisd met de (oranje, hup Holland) 'Straybus'. Na wat gesurf op het internet zijn we voor de Daveroute gegaan, waardoor we veel van het zuid-eiland hebben gezien en de highlights van het noord-eiland. De bus rijdt elke dag, van punt a naar b en maakt onderweg toilet, supermarkt, liquorstore, viewpoint en hike stops. Tijdens de rit vertelt de chauffeur veel over de plekken waar je langs rijdt en over de eindbestemming van de dag; wat daar allemaal te doen is en te beleven valt en wat dat allemaal kost. Er gaat dan een papiertje door de bus waarop je je kan opgeven voor bepaalde activiteiten. Daar word je dan afgezet, en doe je niks, wordt je afgezet bij het hostel waar je dan zelf je dag kan invullen met hiken, filmpjes kijken of andere gezellige dingen. I-de-aal! We hoefden nergens over na te denken, hebben enorm makkelijk en veel nieuwe vrienden ontmoet en de mooiste dingen gezien en gedaan.

Voor we aan Stray begonnen hebben we eerst een dagje in Christchurch rondgehangen. Op aanraden van vele maar één dag want na de aardbeving valt er vrij weinig te beleven. Veel hijskranen, kapotte gebouwen en puin gezien.

De eerste dag met Stray werden we naar Kaikoura gebracht. Dè plek om walvissen te zien of met dolfijnen te zwemmen. Dat was helaas iets te duur voor ons budget, dus besloten wij een vistripje te doen. Echt heel leuk op de ruige zee (het weer was die dag nogal heftig) dolfijnen spotten en op zoek naar Crayfish (een soort kreeft). Die daarna bij de visser in zijn tuin bereiden onder het genot van as-much-wine as you can drink! Top eerste tripje! Daarna nog even genoten en verloren bij de quiz van het hostel, daarmee toch ons laatste drankje gewonnen en lekker naar bed.

De volgende dag reden we naar Picton. Maar niet voordat we even stopte bij een 'sealnursery'. Een plek bij een waterval waar honderden baby zeehondjes 'wonen' en wachten tot hun moeder, eens in de 2-3 dagen terug komt met een lekker maaltje.
In Picton was niet veel te beleven, even een mooie wandeling gemaakt en genoten van de yacuzzi van het hostel. Hier is ook de Picton-six ontstaan (zie foto).

Na Picton zijn we naar Abel Tasman National Park gegaan. (Dit is de plek waar Nederlander Abel Tasman als eerste Nieuw Zeeland spotte vanuit zijn bootje, maar niet aan land is gegaan, de stumpert. Anders was Nederland nu een mooi stukje land rijker geweest.) We kwamen laat op de dag aan en hebben daar lang genoten van een kampvuurtje. De volgende ochtend vroeg op voor een hike door het park (4 uurtjes) met daarna een prachtig zeiltripje die we gratis bij onze Strayroute kregen. 's Avonds genoten van de Fat Tui burger (concurrent van de Fergburger, voor mij 1-0 voor Fat Tui) en wederom een kampvuurtje.

De volgende dag, via de 'pancakerocks' naar Greymouth. Er valt eigenlijk niks te beleven in Greymouth, daarom dacht onze buschauffeur dat het wel leuk was om een kampvuurtje te maken op het strand. Na ingecheckt te hebben in onze zebra kamer op naar het strand dus. Helaas hadden we niet zo'n gezellige bus, dus waren we alleen met de Picton-six en de buschauffeur. Het kampvuurtje werd een kampVUUR en de drankje vloeide weer rijkelijk. De buschauffeur had ons al gewaarschuwd voor locals die nogal 'raar' konden zijn. En jawel, 3 huppeltjes van een jaar of 16 begonnen ruzie met ons te schoppen en met stenen te gooien. Gelukkig wist de buschauffeur ze weg te jagen. Maar de lol was er wel een beetje vanaf en dus lekker veilig in het hostel nog een drankje gedaan.

De eerste stop van de volgende dag was in het kleinste dorpje van Nieuw Zeeland (naam vergeten) met ong. 3 inwoners. Daar zijn we een klein museum ingegaan waar we veel hebben geleerd en gezien over de geschiedenis van het vangen van/jagen op het hert. Wij allemaal maar denken dat bungeejumpen spannend is. Deze mannen hingen gewoon uit hun helicopter, zo laag bij de grond dat ze, als een hert binnen bereik was, uit de helicopter op het hert sprongen en deze bij de pootjes vastbond met een touw en zo hangend 6 meter onder de helicopter meenam. Ongelovelijk.
Daarna op naar Franz Josef. Daar kan je normaal gesproken glaciers beklimmen maar dat seizoen was al voorbij dus hebben we een mooie wandeling gemaakt en zo toch de glacier kunnen zien.

Na Franz Josef was het tijd om naar Queenstown te gaan, Adventurecapital of the World! En wat een leuk dorpje. Klein, knus, gezellig, alles wat je nodig hebt en oneindig veel activiteiten.
Helaas was het tijd om afscheid te nemen van sommige nieuwe vrienden uit de bus, dus de eerste avond even goed uitgegaan met de hele groep. Ook de bekende Fergburger gegeten.
De dag daarna moesten ook wij geloven aan dat 'adventure'. Wijnand besloot meteen maar een van de engste voor ons beide te kiezen, namelijk de Canyon Swing. Hierbij spring je van een cliff 109 meter naar beneden. Waarvan een vrijeval van 60 meter, waarna je met een snelheid van ong. 200 km/pu naar de overkant wordt geslingerd..... Iedereen die mij ook maar een beetje kent weet dat ik dit soort dingen ECHT niet leuk vind. Maar natuurlijk niet laten kennen en samen de sprong gewaagd. Ik heb niet eens gegild (of kwam er gewoon geen geluid uit me?)! Wijnand daarna nog een keer!

Na Queenstown hebben  we 3 dagen in het zuiden van het zuideiland rondgereden. Daar vooral bijgekomen van Queenstown. Ook een cruise gedaan door de prachtige Milford Sounds (hadden we gewonnen met een bingo) waar we ook heel goed mooie dolfijnen hebben gezien.

Na de zuid-loupe èèn dagje terug naar Queenstown (fergburger, party) en op naar Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Tot nu toe hadden we heel erg geluk met het weer, prachtige blauwe lucht, zon, warm, droog. De dag dat we naar Mt. Cook reden  was wel even ander: storm, regen, koud en zelfs sneeuw! Helaas daardoor niet Mt. Cook van dichtbij kunnen zien (gelukkig hadden we al een foto van veraf).

De dag daarna naar Rangitata, een plek die bekend staat om zijn mooie raften. Het was nogal een duur tripje, maar omdat het inclusief lunch en diner was besloten we het toch maar te doen. Zonder spijt. Na eerst genoten te hebben van de lunch, kregen we ons raftpack aan: een wetsuite met daaronder een thermo shirt en een trui (het water was +- 10 graden), schoentjes, een regenjas, reddingsvest en een helm. Met dit alles in de bus opweg naar de boot. Het raften begon heel rustig, waardoor onze guide rustig kon uitleggen wat we moesten doen en wat ons te wachten stond. Het had die dag daarvoor heel hard geregend dus het water stond 3 keer zo hoog als de dag daarvoor, lekker ruig dus. Na goed door een aantal level 3 en 4's gekomen te zijn was het tijd voor een level 5 (6 is het hoogst en dus het ruigst in de raftwereld). Na heel hard peddelen zijn we er 'droog' uitgekomen en ook de tweede level 5 ging top. Toen was het tijd om van een cliff af te springen. Sommige deden het niet omdat het water heel koud was, maar omdat we alles eruit wilden halen wat erin zat, hebben we beide van een 10 meter hoge cliff gesprongen. Whoeii!
Daarna nog even kort in de boot, snel in de bus, hoppa onder de warme douche en hmm eten van de bqq. Een top uitje!

De bus bracht ons de volgende dag weer naar Kaikoura waar we met onze raftmaatjes Phil en Stacey genoten hebben van een heeerlijk Porterhousesteak in een pub en daarna derde zijn geworden met de quiz (nee, het waren niet dezelfde vragen!).

Toen was het tijd om naar het noord-eiland te gaan! Een drie uur durende vaart bracht ons van Picton naar Wellington waar we om 18 uur aankwamen. Ik was nogal ziek geworden op de boot, hihi, dus eigenlijk weinig gezien van Wellington, want de volgende dag moesten we alweer vroeg op om naar Rotorua te gaan. Wel jammer, Wellington leek me een hele leuke stad.

In Rotorua lekker een paar sushi's gegeten en rondgelopen.

Toen was het alweer onze laatste rit met de oranje bus, opweg naar Auckland! Wat is het allemaal snel gegaan.. In Auckland afscheid genomen van iedereen.  Verder rustig aan gedaan, filmpjes gekeken, rondgelopen door de stad, bioscoop bezocht, wederom sushi gegeten en ons mentaal en physiek voorbereid op het volgende avontuur: USA!!

Maar dat lezen jullie volgende keer.....